Õpetamislugu

Allpool annan ülevaate viimase kolme aasta õppetööst. Valiku üliõpilaste sõnalisest tagasisidest, tehtud ja kavandatavatest muudatustest toon ära õppeainetes, kus olen vastutav õppejõud (LOMR.09.014, LOMR.09.032) või kus minu tehtud õppetöö osakaal on suur (LOMR.09.025 Mikroskoopia II).

 

Kolmel viimasel aastal õpetatud üliõpilaste arv:

  • 13-14 õ-a 310
  • 14-15 õ-a 283
  • 15-16 õ-a 282

 

1. LOMR.09.014 Inimese anatoomia ja füsioloogia alused 3EAP (olen vastutav õppejõud, pean loenguid, osaliselt Moodle’il põhinev; 15/16 õ-a kevadel 71 üliõpilast), ainekavas ainult loengud

13/14 õ-a, 53 üliõpilast, tagasiside 3.67; valik üliõpilaste tagasiside kommentaare:

  • 1.1. Kui kuulasid ja mõtlesid kaasa siis oli aine huvipakkuv, kui aga niisama loengus istumas käid siis pole sellest mingisugust kasu.
  • 1.2. Põhjendas loengus lihtsalt võibolla esialgu arusaamatuid asju väga hästi lahti.
  • 1.3. Õppejõud ei rääkinud väga huvitavalt ega huvitunult. Kasutas tihti keerulisi termineid, millest oli algajana raske aru saada.
  • 1.4. Sain aine kohta tagasisidet.

14/15 õ-a, 51 üliõpilast, tagasiside 4.14; valik üliõpilaste tagasiside kommentaare:

  • 1.5. Slaidid olid head ja rääkis põnevaid fakte juurde ning õppematerjalide hulgas oli ka teadusartikleid, mida kindlasti kunagi loen, kui aega saan.
  • 1.6. Huvitavad tähelepanekud ja linnalegendid, mis slaidide vaatamise vahepeale ära kulusid.
  • 1.7. Liiga tihti kippus mõte mujale minema. Muidu Anatoomia ja füsioloogia huvitav, kuid kuidagi jäi kuivaks.
  • 1.8. Ütles loengu käigus, mis eksamisse tuleb ja tegi head kordamisküsimused.
  • 1.9. Peale eksami hinde ei saanud ma mingit tagasisidet..

 

2. LOMR.09.032 Inimese anatoomia ja füsioloogia (koos praktikumiga) 4EAP (olen vastutav õppejõud, pean loenguid, osaliselt Moodle’il põhinev, 15/16 õ-a  kevad 42 üliõpilast); ainekavas loengud ja praktikumid

13/14 õ-a, 61 üliõpilast, tagasiside 4.46; valik üliõpilaste tagasiside kommentaare:

  • 2.1. Võtke kindlasti anatoomia koos praktikumiga, see kõige huvitavam osa ainest.
  • 2.2. Väga kasulik aine edaspidiseks. Igaks praktikumiks oli õppida vaja.

14/15 õ-a, 25 üliõpilast, tagasiside 4.43; valik üliõpilaste tagasiside kommentaare:

  • 2.3. Käige kindlasti loengutes kohal ja praktikumi osas mõelge varakult hea süsteem õppimiseks välja, sest seda läheb 10 nädalat järjepanu vaja.
  • 2.4. Õppematerjal oli lihtsasti õpitav ja arusaadav nii praktikumide kui loengute kohta. Loengumaterjal oli väga kergesti meelde jäetav. Praktikumimaterjal oli veidi keerukam.
  • 2.5.Ma sain loengus palju uusi teadmisi, praktikumi puhul olen selles pisut vähem kindel.
  • 2.6. Hea oli rohke selgitamine ja suhtlus üliõpilastega, ainuke asi mida võiks parandada, on loengutega ajaliselt toime tulemine, kuna aega oli liiga vähe et kogu materjal läbi võtta.
  • 2.7. Tõenäoliselt kõige ''chillim'' õppejõud siiamaani. Ülimalt rahulik, seletas väga selgelt ja arusaadavalt, vastas alati küsimustele ja kui ei osanud hetkel vastata, siis järgmiseks loenguks oli kindlasti konkreetne vastu olemas.
  • 2.8. Kuna rohkem andis tagasisidet teine õppejõud, on peamine tagasiside eksamitulemuste kohta

 

3. LOMR.09.025 Mikroskoopia II 6EA (15/16 õ-a, 7 üliõpilast); loengud, praktikumid ja seminarid

13/14 õ-a, 12 üliõpilast, tagasiside 4.88; valik üliõpilaste tagasiside kommentaare:

  • 3.1. Kasulik ja praktiline aine, mille läbimisel tekib hea ettekujutus erinevatest mikroskopeerimise metoodikatest. Võib tekkida mõtte, kuidas mõni meetodit ka oma uurimistöös võiks kasutada.
  • 3.2. Võiks olla rohkem omal käel tehtavaid praktilisi ülesandeid praktikumides.

14/15 õ-a, 15 üliõpilast, tagasiside 4.36

15/16 õ-a, 7 üliõpilast, tagasiside 4.25

  • 3.3. Loengud olid huvitavad. Kuigi ainet ja läbitavaid teemasid oleks saanud käsitleda "kuivalt" ja ainult detailirohkelt, oli seal kõik tasakaalus. Ei oskagi õelda, mida õppejõud oleks võinud teistmoodi teha, pigem oli kõik õppimist soodustav ja huvitavalt esitletud.
  • 3.4.Õppejõudu oli lihtne kuulata, samas võis seletada väga keerukat teemat. Ei olnud liiga tavapäraseks muutunud "slaid-loeng" (kuigi kasutas muidugi slaide ja need toetasid loengut), oli põhiline siiski õppejõudu kuulates saadav info (kõik vajaminev oli slaididel kirjalikult ka olemas, et kodus õppida oleks hea.) Meenutas minu ettekujutust "vana-kooli-loengust" (ainult parimas mõttes). Tunnid olid ka üldist silmaringi laiendavad.
  • 3.5. Loengud olid huvitavad. Õppejõud rääkis ajaloolist tausta ja üritas igati leida seoseid, et õpilastel oleks selgem arusaam mikroskoopide ehitusest, võimalustest jms

 

4. LOMR.09.016 Üldine histoloogia 3EAP (15/16 õ-a, 51 üliõpilast); ainekavas loengud ja praktikumid; 13/14 õ-a, 59 üliõpilast, tagasiside 4.73; 14/15 õ-a, 58 üliõpilast, tagasiside 4.68 
 
5. LOMR.09.027 Molekulaarne arengubioloogia 3EAP (15/16 õ-a, 47 üliõpilast); loengud ja seminarid;13/14 õ-a, 38 üliõpilast, tagasiside 3.75; 14/15 õ-a, 50 üliõpilast, tagasiside 4.06; 15/16 õ-a, 47 üliõpilast, tagasiside 4.12 

 

6. LOMR.09.029 Arengubioloogia 6EAP(15/16 õ-a kevad, 64 üliõpilast);loengud ja praktikumid; 13/14 õ-a, 87 üliõpilast, tagasiside 4.17; 14/15 õ-a, 84 üliõpilast, tagasiside 3.9

Üliõpilaste tagasiside analüüs ja kommentaaride ajendil tehtud/kavandatavad muutused

 1. Suure osalejate arvuga loengu tagasiside hinnet tõstab rühmatöö (praktikumide) tegemine.

   Kuna loengud on olnud LOMR.09.014 ja LOMR.09.032 ainetes koos (kokku 113 osalejat 15-16 õ-a), siis praktikumide toimumine tõstab aine tagasiside hinnet:

  • LOMR.09.014 Inimese anatoomia ja füsioloogia alused (ainult loengud). Tagasiside hinded: 13-14 õ-a 3.57 ja 14-15 õ-a 4.14
  • LOMR.09.032 Inimese anatoomia ja füsioloogia (loengud koos praktikumiga).Tagasiside hinded: 13-14 õ-a 4.46 ja 14-15 õ-a 4.43.

  Seda, et loengud  ja praktikumid täiendavad teineteist kirjutasid üliõpilased ka tagasiside kommentaarides (2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 3.1, 3.2).

  Kavandatud muutus: taotleda, et muudetaks õppekava, nii et kõik üliõpilased saaksid võtta aine, milles on nii loengud kui ka praktikumid.

 

2. Üliõpilased hindavad seda, kui õpetamine on seostatud reaalse eluga ja kui on neile arusaadav, kus saab õpitut kasutada

(üliõpilaste tagasiside kommentaarid 1.6, 3.1, 3.2).

Kavandatud muutused: 1) jätkata õppematerjali seostamist reaalse eluga ja leida rohkem elulisi seoseid loengutes ja suurendada praktiliste tööde osakaalu.

Hea õpetamine seob õpitava reaalse eluga.

 

 3. Üiõpilased hindavad seda , kui ka baaskursusel õpitut seostatakse värskete teadustulemustega

(üliõpilaste tagasiside kommentaar 1.5).

Kavandatud muutused: 1) jätkata värskete teadustulemuste sissetoomist õppematerjali.

Hea õpetamise tava põhineb teaduslikul mõtteviisil.

Õpetamises tehtud ja kavandatud muutuste kirjeldused ja põhjendused

Kavandatavad muutused

1. Loengumaterjali kinnistamine peale loengut

Üldlevinud seisukoha järgi enamus üliõpilasi ei hakka omaalgatuslikult loengumaterjaliga edasi tegelema peale loengut (Karm, 2013). Ilma järgneva tegevuseta haihtub loengus kuuldu suhteliselt kergesti. Seepärast peab olema konkreetne ülesanne, mis neid suunaks õpitava teemaga pärast loengut edasi tegelema. Ka aitab õppeainega pidev tegelemine paremini ja süsteemsemalt seostada uut õppematerjali varem õpituga. See muudab õpetamise õppimiskesksemaks stimuleerides üliõpilasi pidevalt õppima. Olen valmistanud Moodle’sse valikvastustega harjutustestid*, **, mis aitavad õppijatel iseseisvalt materjali omandada. Edaspidi planeerin valmistada Moodle'sse ka loengu järgsed õppe järeltestid, mida saab lahendada piiratud aja jooksul (näiteks nädala jooksul peale loengut), aga piiramatu arv kordi. Nii tegelevad üliõpilased ka peale loengut käsitletud teemaga. Testide punktid lähevad arvesse lõpphinde kujunemisse koefitsendiga 0,5. Näiteks, kõigi testide 100% sooritamine annab lõpphindesse 50%. Selline tingimus peaks olema mõjus stiimul testide sooritamiseks.

Õpetamise hea tava järgi on õpetamine õppimiskeskne.

   * https://moodle.ut.ee/course/view.php?id=3779

** https://moodle.ut.ee/course/view.php?id=2683

 

2. Tagasiside iga loengu lõpus

Tagasisidet on vaja iga loengu lõpus, eksamitulemused semestri lõpus jäävad hiljaks, et õppimises ja õpetamises muutusi teha (Karm, 2013). Kiire tagasiside annab võimaluse teha muutusi järgmises loengus või seminaris.

 

3. Videoklippide kasutamise mõju uurimine loengutes

Videoklippide kasutamise kohta loengutes on vastakaid seisukohti . Kindlasti teevad nad loengu interaktiivsemaks ja vaheldusrikkamaks. Samas on oht liiga pikkade ja struktuuritute klippide näitamisega muuta õppijad passiivseks ja kulutada asjatult loenguaega. Intervjuudes on tudengid avaldanud arvamust, et ise nad oma vabast või iseseisvale õppele planeeritud ajast niisuguseid „asju“ tõenäoliselt vaatama ei hakkaks. See on oluline argument, miks asjakohaseid videoklippe võiks koos auditooriumis vaadata, aga nende hulk ja pikkus peab olema optimaalne ja hästi seostatud loengu sisuga. Videoklippide juurde töötatakse välja küsimused või ülesanded, mis suunavad üliõpilasi neid klippe sihipäraselt vaatama.

Teaduskirjandusega tutvumisest saadud ideed

Kirjandus:

  • Dolnicar S (2005) Should We Still Lecture or Just Post Examination Questions on the Web?: the nature of the shift towards pragmatism in undergraduate lecture attendance, Quality in Higher Education, 11:2, 103-115, DOI: 10.1080/13538320500175027
  • Exeter DJ, Ameratunga S, Ratima M, Morton S, Dickson M, Hsu D, Jackson R (2010) Student engagement in very large classes: the teachers’ perspective, Studies in Higher Education, 35:7, 761-775, DOI: 10.1080/03075070903545058
  • Gibbs G, Jenkins A (2014) Teaching Large Classes in Higher Education: How to Maintain Quality with Reduced Resources. Books.google.com.
  • Karm M (2013) Õppemeetodid kõrgkoolis. Primus.
  • Miller CJ, McNear J, Metz  MJ (2013) A comparison of traditional and engaging lecture methods in a large, professional-level course. Adv Physiol Educ 37: 347–355.

Kollegiaalse tagasiside käigus saadud tagasiside analüüs ja selle ajendil tehtud/kavandatavad tegevused

Kutsusin kollegiaalse kogukonna liikmed Taavi Vaikjärv, Kalle Olli ja Tõnu Oja oma inimese anatoomia ja füsioloogi aluste loengut kuulama. Sain loengu kohta peamiselt kiitvat tagasisidet, mis mind muidugi innustas, ja ka mõningaid häid nõuandeid:

  1. Tagaside küsitluslehted jagamine enne loengu algust ja loengu lõpul aja jätmine nende täitmiseks.
  2. Üldisemat huvi pakkuvatele küsimustele vastamine enne järgmise loengu algust.

 Tagasisidet on vaja iga loengu lõpus, eksamitulemused semestri lõpus jäävad hiljaks, et õppimises ja õpetamises muutusi teha.

 

Enesehinnang oma õpetamisele

1. Ma oman häid loomupäraseid eeldusi auditoorse õppetöö tegemiseks:

  • tugev hääl
  • enesekindel esinemine
  • hea suhtlemisoskus

2. Mul on lai silmaring loodusteaduste valdkonnas.

3. Mul on pikaajalised kogemused erineval tasemel õppetöö tegemiseks akadeemilises ülikoolis. Ma olen teadlik ka selles peituvatest ohtudest:

  • vähenenud õhinapõhisus esinemises
  • liigne akadeemilisus
  • kaldumine rutiini

Teadvustades endale neid ohtusin ja kasutades kaasaegseid aktiivõppe meetode, arvan, et suudan neid realiseerumast vältida.